TV-kommentator - drøm/mareridt...any questions?

gilzeans billede

Hvis der er nogen, der har spørgsmål til min dobbelt-artikel i bladet om de gode og dårlige ting, det indebar for mig at få drømmen om at være tv-kommentator opfyldt, så svarer jeg gerne på dem her.

E-bogsudgaven af min fodbold-krimi 'Mord på landsholdet' er lige på trapperne, så man kan købe den - eller (håber jeg meget) låne den via bibliotekernes E-Reolen.dk

Spørgsmål om romanen er også velkomne.

COYS

Bent Otto Hansen (Gilzean)

Kommentator på TV3 fra 1991-97

PS. Mit profilbillede viser dengang min mor lånte min trøje, for at være målmand i storkampen 'Grønærterne mod Mødrene'. Jeg var dommer.

- Han har simpelthen et venstreben, der er lige så giftigt som... som.... som en lastbil fuld af klapperslanger!´

bjarkehs billede

Spøg løs eller køb Bent Otto-Hansens bog!

gilzeans billede

Man kan faktisk godt finde den gamle trykte bog på nettet, hvis man gerne vil have papirudgaven, men ellers kommer den som sagt som e-bog om ganske kort tid, måske allerede i næste uge. Prisen bliver ca. 50 kroner.

Og man kan vist nok også stadig låne den trykte bog på biblioteket. Men den er udgået fra forlaget.

- Han har simpelthen et venstreben, der er lige så giftigt som... som.... som en lastbil fuld af klapperslanger!´

Ham Sjaels billede

Ja stemmen er man jo meget bekendt med Wink fantastisk behagelig stemme at lytte til på lyd bøgerne Smile Tak for det Smile

Hoddles billede

Jeg har endnu ikke modtaget bladet, så har ikke læst din artikel. Men jeg har som dansklærer brugt noget af dit materiale flere gange, og eftersom at jeg nu ved at du er til Spurs, vil jeg da flette det endnu mere ind i undervisningen Smile

gilzeans billede

Aj, hvor glædeligt, Ham Sjael. Ja, det blev mit nye liv at indlæse andres romaner som lydbøger, efter at jeg havde indlæst min egen. Men da jeg var kommentator, irriterede det mig sindssygt meget, at de mixede så meget publikumsstemning ind i min lyd, så jeg hævede stemmen og endte med at lyde som en hysterisk skrighals. Øv og fnys. De skulle have komprimeret min mikrofon-lyd, så publikumslyden automatisk dæmpedes, når jeg sagde noget. Men okay...jeg talte jo hele tiden, så-eh...a-hem.... Wink

gilzeans billede

Hvor glædeligt, Hoddle. Landberg er jo også Spurs-fan, så-eh...ing?

Engang fortalte Jes Stein Pedersen at hans søn havde læst den, og det glædede mig meget. Den fik jo kun tre hjerter i Politiken af Bo Tao Michaëlis under overskriften 'Plotløs' :-/

gilzeans billede

Jeg kan vist ikke finde ud af at skrive svar, så de står rigtigt og ikke gentages. Sorry. 

gilzeans billede

Forresten, hvis nogle af jeres forskellige klubber stadig udgiver klubblade - eller har hjemmesider - så stiller jeg gerne tre e-bøger på højkant som præmier mod at få lidt omtale af at bogen nu endelig kan fåes som e-bog. Det kan I hilse redaktørerne fra mig og sige.

DenFedes billede

Og jeg kan tilføje, at fanklubben har et signeret eksemplar af papirudgaven af bogen, som vil blive udloddet i forbindelse med en eller anden konkurrence på et tidspunkt.

gilzeans billede

Mig og Per Frimann på Elland Road søndag 5. januar 1991

Se billedet her: http://beo.smartlog.dk/en-kold-s-ndag-i-leeds-post1467521

Mon det var Frimanns debut som ekspertkommentator?

I hvert fald kom vi på lidt af opgave, idet FA Cup-kampen Leeds-Man U blev aflyst pga vand på banen, så vi blev hovedkulds kastet ud i at kommentere en anden pokalkamp via monitoren. Det var så Aston Villa-Spurs (0-0) - som var en tidlig kamp. Den blev så afspillet forskudt for seerne, og vi kommenterede den siddende på et mennesketomt Leeds-stadion med de store projektører tændt. Syret. Det var meget koldt, hvilket fik mig til at trække mine ultragrimme, men lune joggingbukser på. Man kan ikke sige noget, hvis man ryster af kulde.

Leeds-Man U mødtes tre gange i træk i de dage, både i First Division, FA Cup og League Cup. 

AndreasBangs billede

Nu ved jeg ikke om det ligger ind over det du havde tænkt at ville svare på, men nu hvor man har en ekspert ud i kommentering af fodbold, hvilken type kommentering mener du er bedst. Og er der forskel på hvilken type kamp/kanal det bliver vist på.

Er det en play-by-play kommentering eller en mere analyserende, hvor man taler om opspilsmåder, placering ved dødbolde mm. 

Og er der forskel på om det er en landskamp eller en opskur kamp mellem 2 spanske bundhold, i måden det skal kommenteres?

gilzeans billede

Hej Andreas

Jeg er lidt usikker på om du spørger om hvad jeg mener om ekspertkommentatorerne, eller om du mener at jeg er ekspert udi kommentering, men lad mig prøve at skyde lidt med spredehagl:

For det første er det afgørende om kommentator-teamet sidder på stadion, eller kommentarer hjemme fra studiet via en monitor. Det bedste er selvfølgelig hvis man er på stadion (on site) - for så kan man se alle de ting som seeren ikke kan. Jeg tager hatten af for dem, der kan kommentere uden at have anden visuel information end tv-billedet. 

Man kan så vælge at få lidt hjælp i sin øresnegl, ved at lytte til den engelske kommentar, der ofte leveres sammen med tv-billedet. Denne kommentator sidder ofte på stadion, og det ER en hjælp.

Hvordan eksperten skal optræde, kommer an på hvilken kompetence vedkommende har. En træner skal vel snakke mere taktik end en spiller.

Da jeg var kommentator sagde jeg til eksperten: "Jeg siger hvad der sker. Du siger hvorfor det skete."

Men en meget vigtig ting, er ekspertens evne til at tale dansk. At kunne omsætte det, der sker på banen til sprog lige her og lige nu, er noget man enten kan eller ikke kan - præcis som man kan være født med en god sparketeknik - eller hurtighed.

Jeg er ved at være træt af Werges one man-show, hvor han griner af egne jokes, og kører den ene interne mobning af på sin medkommentator efter den anden. Men jeg er meget glad for liv og glade dage generelt - og jeg elsker når de hoved- og ekspertkommentatoren kører noget ping-pong om diskutable hændelser.

Jo mere man kommenterer, desto bedre bliver man til at finde en god rytme, hvor man ikke snakker kampen ihjel. Jeg var nok alt for opsat på at underholde, og tog derved for meget fokus fra kampen. Havde jeg fortsat, så tror jeg at jeg ville være blevet mere rolig.

Jeg husker, at dommer Peter Mikkelsen sagde, at han nød at høre mig kommentere, for så behøvede han ikke at se på skærmen hele tiden - men kunne sidde og lave noget andet samtidigt...og når der så skete noget for alvor, så kiggede han med.

Blandt nutidens kommentatorer holder jeg meget af Peter Piil og Morten Glinvad. Mht eksperterne, så kan jeg godt lide Peter Kjær og også Mølby...selvom sidstnævnte mumler alt for meget. Frimanns stemme er ikke den smukkeste, men hans engagement er tydeligt.

Var det nogenlunde dækkende? Ellers prøv igen Smile

gilzeans billede

Niels Harild er irriterende kantet og gammelmandsmacho.

Carsten Sæbye er modig og nyskabende.

Flemming Toft er efterhånden forhuttelihutlet.

Flemming Povlsen er befriende ærlig.

Zak Egholm er okay.

Jeg savner Troels Bech, som er en sproglig nydelse og fagligt forrygende.

Dan Engelsted er hovedpineudløsende selvfed.

Svend Gehrs er Gud.

Gunnar NU Hansen var en god radioreporter, men en elendig journalist.

Jesper Thygesen har lune og integritet. Elsker når han grynter i begejstring ved store chancer/mål.

SMUKKE POUL Hansen er en mester i det faglige, men tør ikke kigge ind i kameraet. Elsker, når han siger 'also' på sønderjysk.

Carsten Werge bør overveje at tage sig selv med som medkommentator fremover. Det ville han elske.

Jesper Knudsen er dygtig og super-rutineret, men hans stemme er næsten uegnet til funktionen.

Grønkjærs stemme og sprog er så knudret jysk, at det er anstrengende at høre på.

Brian Laudrup er klar i mælet og ved hvad det drejer sig om.

Preben Elkjær er Preben Elkjær.

Niels Chr. Frederiksen har sin helt egen stil og er måske den bedste til at hidse sig underholdende op.

Tøffe og Erik Rasmussen har humor og indsigt. (Rasmussens bog 'Tilgiv mig' er fremragende.)

Faxe har integritet, men hans sprog er jo...suk. "Bibevare"...???

Thomas Gaardsøe har mod og mandshjerte og et godt sprog.

Bischoff er klog, rent fodboldfagligt, men hvis han én gang til siger "det må man sige", så...(grrrhhh...!)

Peter Piil er virkelig, virkelig god. Faktisk tæt på fejlfri OG underholdende.

Morten Bruun er klog og skarp, men har den mest søvndyssende jyske grauballemands-stemme.

Hvor blev Jacob Laursen af??? Han var benhård på den fede måde, synes jeg.

jonaspoulsens billede

Virkelig en god tråd, ligesom jeg nød dit indlæg i bladet. Utroligt spændende at høre om tingene fra en som selv har været inde over.

Har selv arbejdet for Viasat år tilbage, hvor jeg havde funktion som spotter. Der havde jeg min faste plads ved siden af de to kommentatorer ved hovedkampen lørdag og søndag (når de spillede i Jylland og Odense) Det var et bijob, men det var super sjovt og spændende. Derudover var det altid sjovt at snakke fodbold med de mennesker som var med inde over (Frimand, Werge, Thygesen, Sivebæk, osv) Derudover var jeg meget imponeret over en mand som Don Ø. Selvom han ikke er min kop te kom han altid over og hilste pænt når han var med FCK på udebane. Selvom man måske ikke havde snakket med ham i mdr. kunne han stadig huske hvad man hed, samt hvad man havde snakket om sidst man mødtes. Sådan havde han det med alle han mødte, og det var mange.

gilzeans billede

Hej Jonas!

Tak for den respons.

Jeg ved jo i virkeligheden ikke en blå reje om nutidens måde at producere tv på, men som Elkjær skrev i sin bog: "Om de unge kender mig? Er der da ikke stadig historieundervisning i skolen?"

Spændende med dit spotterjob! 

Apropos Don Ø....jeg har indtalt hans selvbiografi som lydbog! Han skulle bare vide hvilke farver jeg har på indersiden af hjertekulen. Jeg burde være FCK-fan, fordi jeg holdt med KB i gamle dage...men efter sammenslutningen, så-eh....nej. Den proces gav mig blå-gule sår på sjælen Wink

Jeg savner også Jens Jørn Brinch. Han var eddermame god. Jeg hjalp ham engang, da vi var i Slovenien og DR's radiolinjer var gået ned. Han spurgte om han måtte låne vores (TV3's) telefon. Selvfølgelig, da. Jeg burde forresten være blevet radiokommentator. Det er jeg langt bedre til, men det blev blokeret af nogle af de uddannede journalister, især Frank With (gys...).

Tak for responsen Smile

gilzeans billede

Gratis læseprøve på e-bogskrimien 'Mord på landsholdet' 

http://goo.gl/7Ug9Lq

bjarkehs billede

Hvor mange af tv kommentatorerne (ikke eksperterne) er egentligt uddannet som journalister? Er der den typiske tendens, at de har udgangspunkt i deres fag (jounalismen) eller er det typisk nogen der bare brænder for fodbold og har en god tv-stemme der slår igennem som kommentatorer.

Og er der stor forskel på faget før og nu? Jeg synes, der er tendens til at kommentatoren fungerer meget mere som repporter og interviewer nu end i gamle dage, hvor det primært var kommentator-rollen der var jobbet. Eller er det bare noget jeg bilder mig ind?

AndreasBangs billede

tak for svar.. det var ret spot on et svar på det jeg spurgte om.

når du nævner at du gerne ville prøve radiokommenterigen, hvad er det ved den form der tiltaler? 

gilzeans billede

Hej Bjarke

Jeg har været for længe væk til at kunne give et indsigtsfuldt svar. I gamle dage på DR (og TV2) skulle man være uddannet journalist for at kommentere. Det krævede fagforeningen. Men nu...tja, Toft er journalist. Peter Piil er journalist. Werge er journalist. Men alle de andre kender jeg ikke godt nok til at svare. Glinvad? Tja.

At få lov at kommentere er mest et spørgsmål om at positionere sig i forhold til cheferne. En tankevækkende ting er i øvrigt at der ikke er nogle kvindelige tv-kommentatorer. Radioen har haft kvinder (Lone Pagh). Og det irriterer mig at tv-stationerne fortsætter tendensen med at have meget unge og gerne sexede kvindelige værter. Men jeg må så også sige, at nutidens kvindelige værter gør det virkelig, virkelig godt. 

I min bog handler tv-kommentering om at have en helvedes masse viden, men måske endnu mere at have et godt dansk sprog til at finde på noget godt at sige, når tingene sker. Og have mod. Stilen er blevet meget mere "vild" - hvor man skriger sin begejstring ud.

Men som sagt...jeg har været ude og væk fra miljøet siden 1997, så egentlig ved jeg ikke og en skid Laughing out loud

Mht forskel på før og nu....hmm...man vil gerne vise hvis kommentatoren er på stadion ved at lave live-optakts interview på sidelinjen før kampen, og det synes jeg er helt fint. Og at kommentatoren laver nogle interviews efter kampen i mixed zone er også fint, fx. hvis det er Chr Eriksen på The Lane.

gilzeans billede

Radio har den meget store fordel, at lytteren ikke kan se noget. Derfor hører lytteren meget nøje efter hvad man siger. Hvis du kan se banen, bolden og spillerne som seer, så fokuserer din hjerne dette syn i DEN grad, og hjernen bruger ikke meget energi på at høre hvad kommentatorerne siger. Først syn, så hørelse. En gylden gammel regel fra BBC hedder: "Hvis du VISER noget interessant, må du ikke SIGE noget interessant (og omvendt)".

Radiolyttere elsker kommentatoren 100%, fordi de ikke har andre muligheder for at få at vide hvad der sker på banen. Og jeg har et ret stort talent for at finde på noget at sige hurtigt, når någet sker. At forvandle det det jeg ser til mundtlig formidling. Derfor ville jeg have været en virkelig god radio-kommentator. Suk.

VIDERE! Smile

bjarkehs billede

gilzean skrev:

En tankevækkende ting er i øvrigt at der ikke er nogle kvindelige tv-kommentatorer. Radioen har haft kvinder (Lone Pagh). Og det irriterer mig at tv-stationerne fortsætter tendensen med at have meget unge og gerne sexede kvindelige værter. Men jeg må så også sige, at nutidens kvindelige værter gør det virkelig, virkelig godt. 

Tak for de gode svar - svartiden gør ikke noget! Det har nu aldrig irriteret mig med sexede værter...Smile Men jeg er enig, hvis værten kun er der i kraft af sit udseende er det et problem. Men jeg må sige, at der er flere af de nuværende værter, der ved hvad de taler om.

Men nøj hvor jeg da savner et ordentligt analytisk dansk program som MOTD - det kunne vi virkeligt lære noget af.