Taktik efter Jan 2011-vinduet

Anonyms billede

Jeg ved ikke om 'Truppen' er det rigtige sted at oprette et emne om vores taktiske muligheder efter januars transfervindue er lukket - men here goes Smile

Jeg har en ide om en startopstilling med 3 centrale forsvarsspillere (hvis altså vi lige ser bort fra de skader og karantæner vi pt er ramt af). Bale og Hutton (Lennon som anden option) som overlappende wingbacks og en defensiv midtbanespiller som UDELUKKENDE er boldvinder og oprydder lige foran forsvaret, en spiller der holder sin defensive plads. Modic (Hudd) som central, dyb playmaker på midtbanen, VDV som offensiv midtbane (lige bag de rigtige angriberne). Crouch som spilstation, en form for defensiv targetman og Defoe helt i front på kanten af offside og klar til at udnytte sin hurtighed på Crouch eller stikninger fra VDV. Altså noget der ligner følgende:

-Gomes-
-Kaboul-Daws-Gallas-
-Hutton-Palacios-Bale-
-Modric-
-VDV-
-Defoe-Crouch-

* Jeg har vedhæftet et screenshot (lavet i FM11 - dog ikke afprøvet i FM11;) af mit forslag.

Det giver mulighed for at spille med de 3 spillere vi SKAL ha' plads til (Bale,Modric og VDV) og 2 strikers. Hvad siger i?

BilagStørrelse
taktik.jpg328.11 kB
atyrapfhs billede

Jeg siger umiddelbart at det er forrykt at spille uden BAE på venstre back og Lennon på højre kanten.

Hutton, Kaboul eller for den sags skyld Corluka eller på sigt en af de to Kyle's er ikke synderlig vigtigt. Hutton er i ok form så han spiller. Mon ikke Kyle Walker er et godt bud for fremtiden.

Hvem skal spille ved siden af Modders? Hvis Palacios var tilbage på toppen ville jeg ubetinget sige ham, men man begynder at tvivle seriøst på at det sker. Jeg er selv ubetinget på Hudd-holdet, men det hjælper fedt når han er skadet. Pt. er Jenas bedste bud. Sandro har efterhånden fået en del chancer, og jeg er mildt sagt uimponeret!
Kan vdVaart spille centralt med Modders? Nej desværre, vi vil være alt for åbne bagude.

Crouch og Defoe på toppen. Det har virket før og kan virke igen. Det er bare begge så håbløst ude af form lige nu, men nu er det dem vi har, og så skal de jo også spilles.
Enig i at vi er nødt til at spille med to helt fremme.

Og hvor efterlader det vdVaart?
Rigtigt godt spørgsmål, hvis jeg selv skal sige det.
Lige nu vil jeg sige på bænken.
Han er lidt en medvindsspiller, som er i sit es når spillet flyder, og det gør det ikke lige nu.

"What is the world coming to when you get a red card and get fined two weeks' wages for calling a grown man a wanker?" Paul Gascoigne

kofoeds billede

Først og fremmest ros til Rammy for det konstruktive indlæg! Det er dejligt at diskutere fodbold!

I FM ser opstillingen god ud. Selvom om der godt nok ikke er mange, der spiller med 3 DC`ere i real life! Under alle omstændigheder har du fat i nogle vigtige problemstillinger:

1: Hvordan kan vi skabe plads til 2 angribere OG Modric + Vaart
2: Hvordan sikrer vi balancen mellem det hurtige, men lette kavalleri og så behovet for stål på midten?
3: Hvordan udnytter vi bedst vores kanter?

Jeg tror desværre ikke meget på 3-5-2 som en løsning. Jeg tror, det ligger så dybt i spillerne og i Harry at man altså spiller med 4 mand bagerst.

Jeg kan ikke se andet, end at vi kommer til at ofre en af følgende: Modric eller Vaart. Forudsætningen er, at vi skal spille med 2 angribere og 4 mand i forsvaret. Det efterlader 4 pladser på midten. Vi skal have 2 regulære fløje - og vi har også topkvalitet til pladserne: Lennon og Bale samt Piennar og Modric.
Der er altså to centrale midtbanepladser i spil. Lad den ene være offensivt orienteret. En playmaker. Modric er ikke til at komme uden om,og han er IMO vigtigere for os end Vaart.
Den anden skal være langt mere defensiv. Førstevalget er Hudd. Dernæst Palacios/Jenas og til sidst Sandro.
Vi spillede sådan næsten hele sidste sæson, og det lykkedes. Defoe og Crouch nettede og vi var rimeligt gode defensivt. Det må vi kunne finde frem igen!

Men altså: Jeg kan ikke rigtigt se, hvordan vi kan undgå at ofre Vaart i det spil. Med mindre Harry hellere vil undvære Lennon og så spille med Vaart i en mere indadsøgende højre-midt-placering.

COYS!

I øvrigt mener jeg, at Emirates bør ødelægges...

jonaspoulsens billede

Ja som jeg allrede skrev da vi fik VDV så var jeg bange for at det ville ødelægge noget af rytmen på holdet da han imo ikke passer ind i en 4-4-2 formation. (ja ja, det er så nemt at være bagklog osv, men jeg fik godt nok mange tæsk for min udtagelse dengang, så føler næsten at jeg har lov at sige "told You so" Smile)

Alle vores spillere kender 4-4-2 til punkt og prikke. Spillere vidste hvad de skulle gøre og de buldrede bare afsted derudaf. (det blev til mange stor sejre) Efter VDV er kommet ind, bliver spillet ofte noget værre fedtspilleri. Vi kombinerer og kombinerer uden rigtigt at komme nogen vejne. Slår vi endelig bolden i feltet ligger vores angriber alene med 3 grand voksne forsvars spillere.

Nej 4-4-2 er vejen frem, også skal midtbanen hedde: Bale, Hudd, Modders, Lennon. når de så er skadet må de andre tage over.

spurs0804s billede

Besnærende idé med 3 i forsvaret - jeg tror bare det kræver anderledes boldsikre typer end vi har for at fungere.

Jeg hælder mest til 4-4-2 med midtbane som Jonas skriver ovenfor.

DenFedes billede

Den er fin Jonas - kan godt huske, hvad du sagde dengang. Der måtte jo også komme et tidspunkt, hvor du kunne hive den frem og det blev så efter en lille formnedgang og manglende indkøb i transfervinduet.

Jeg har også altid foretrukket 442, men mener sgu ikke, at VdV har ødelagt noget. Uden hans mål havde vi ikke ligget Top 5...

ccs billede

..vil tillade mig at erklære mig helt uforstående overfor den tanke, at vi skulle være et "dårligere" hold med VdV end vi var tidligere uden .. det er direkte tåbeligt i mine ører - undskyld den direkte facon ..
Lige så virker det igen-igen betonagtigt at vi partout skal lægge os fast på det ene, andet eller tredie spilsystem .. Det er sgu en samling topprofessionelle fodboldspillere vi taler om - de har bare at komme ind i kampen og spille efter det koncept det i bliver sat til ..
Som DF skriver havde vi ikke været i nærheden af top 6 uden VdV's mål i det forgangne halvår, men derfor bør der sagtens kunne være taktiske overvejelser fra managerens side (og her dukker det helt store ? måske reelt op) der gør, at man den ene uge spiller 4-4-2 med to angribere og VdV på bænken, og den næste 4-4-1-1 med VdV hængende bag en enkelt angriber ..
Modric har spillet på venstreflanken når Bale har været ude fra tid til anden .. VdV kunne vel godt spille på højreflanken hvis Lennon er ude, skadesbetinget eller pga formsvigt .. så har vi en "standard 4-4-2" MED VdV OG to angribere .. Well ...

Min pointe er, at vi har spillet noget af det mest besnærende fodbold i England - ja faktisk i hele Europa - i det forgangne halve år .. Vi har blot ikke scoret de mål vi burde for at lukke enkelte kampe, og det har kostet - men det er hverken VdV's eller spilsystemets skyld .. det er Defoe, Crouch og Pav der har været alt for ineffektive .. !

jonaspoulsens billede

Selvfølgelig har VDV været vigtig en god spiller for os. Og jeg vil sgu heller ikke sælge ham. Jeg syntes bare at der ærgeligt at vi kun spiller 4-5-1 for at han kan fungere, når resten af holdet tydeligvis befinder sig bedst i en 4-4-2. (hvertfald i PL. I CL har 4-5-1 fungeret okay)

Ja, vi har spillet nogle gode kampe. Sagen er bare at vi stort set altid kun vinder med 1 mål i år, hvor vi tidligere (læs sidste år) fik nogle store sejre. Det skyldtes helt klart at angriberne befinder sig bedst i en 4-4-2. (ja vi kan jo bare kigge på deres scorings gennemsnit i år kontra sidste år)

bjarkehs billede

Thomas Shcaarf omtalte engang sig selv som 4-4-2-fundamentalist. Jeg er nok meget tæt på også at være fundamentalist.

Ser egentligt ikke problemet i VdV som angriber. Men mere at vi ikke har en dygtig og stærk nok frontangriber. Hverken Pavlyuchenko, Defoe og (slet ikke) Crouch har den fornødne kvalitet.

Derudover er et stort problem, at vi ikke har den virkeligt dygtige defensive midt, der giver plads til at den øvrige midtbane er kreativ. Samtidigt har vi været uheldige med, at der har været gang i svingdøren i centerforsvaret hele sæsonen. Det har betydet er stort tab i stabilitet (og det tror jeg har kostet mange point).

Så hvad f… gør vi? BEDRE DEFENSIV MIDT. Og jeg vil ikke have en kreatør, jeg vil have en fighter at mere kvalitet end Palacios. Jeg gentager mig selv, men en Makelele-type ville kunne løfte vores hold enorm ved at binde forsvar og midtbane sammen og give plads til kreativitet fra Bale, Lennon, Modric og Van der Vaart. På trods af alle vores offensive kvaliteter, skaber vi ikke meget i øjeblikket. Det tror jeg den rigtige defensive midt kunne afhjælpe helt vildt. Men det må vente til sommer, så der er ikke andet at gøre, end at stole på Palacios…(OUCH)

Bedste opstilling det næste halve år.

Gomes
Hutton, Dawson, Gallas, BAE
Lennon, Palacios, Modric, Bale
VdV, Pavlyuchenko/Defoe

jonaspoulsens billede

Helt Enig Bjarke.

Vi kan se hvor lidt vi skaber nu hvor vi mangler Hudd. Desværre er han ude resten af sæsonen, men han kommer stærkt tilbage:-) Smile Mindes kampene mod Chelsea og Arsenal, hvor vi spillede det bedste bold jeg nogensinde har set os spille. Med mere skarphed havde vi vundet med 5-0 begge i kampe.

(du behøver ikke svare Bjarke da jeg ved hvad du vil skrive:-))

DenFedes billede

Nå, så nu er Hudd pludselig også den store createur på midten. Oveni hans målfarlighed og hans eminente 75 afleveringer per kamp Shock)

Synes det er sjovt, at du først mener, at det er manglen på Hudd der gør os målfattige, hvorefter du hiver to kampe frem, hvor han ikke var med og siger, at vi ikke var skarpe nok.

Kan du bestemme dig? ;o)

atyrapfhs billede

Er rimeligt enig med Bjarke.

Men hvis van der Vaart skal være den ene af to angribere, er han altså nødt til at blive lagt i lidt strammere bånd.
Så duer det ikke at han har en helt fri rolle overalt på banen, som gør at han rumsterer rundt nede ved midtercirklen, og lige skal lave en 1-2 aflevering med Modders inden han vender næsen mod mål.

Hans frie rolle skal indsnævres til at ligge omkring feltet, og så må andre have ansvaret for at få bolden op i det område - et job som Modders, Jenas, Bale, Lennon, BAE og Hutton i øvrigt klarer glimrende allerede.
Problemerne opstår når vi kommer frem til modstandernes felt, og der ingen er som er løbet i position derinde, hvilket gør at vi skal kombinere os i gennem et tætpakket felt eller serve et indlæg ind til... ja, ingen.

Vaart kom hertil og lagde fra land som død og helvede, og blev (ud over messias) udråbt BÅDE til playmaker og målscorer.
Så skete der det (æv, æv;)) at Modric spillede sig i fantastisk form og i den grad satte sig på rollen som playmaker. Jeg tror at det har efterladt Vaart i lidt af et vakuum, hvor han ikke helt ved hvad hans rolle er og hvor han skal placere sig på banen.
Så må Harry og resten af staben træde til og definere en rolle for ham. Det er vel for fanden det vi har trænere til.

"What is the world coming to when you get a red card and get fined two weeks' wages for calling a grown man a wanker?" Paul Gascoigne

jonaspoulsens billede

Benny@ Du kender mit love forhold til Hudd:-)

Jeg skrev det også kun får at drille Bjarke, da jeg ved at han er ligeså stor fan af Hudd som jeg er af hans elskede Pav:-)

Men jeg syntes i den grad vi mangler Hudd;-)

DenFedes billede

Ja, det er ægte man love Shock)

Når nu ikke det skal være JJ, så vil jeg faktisk også hellere have Hudd end både Palacios og Sandro.

bjarkehs billede

Jonas skrev: Helt Enig Bjarke.

Vi kan se hvor lidt vi skaber nu hvor vi mangler Hudd. Desværre er han ude resten af sæsonen, men han kommer stærkt tilbage:-) Smile Mindes kampene mod Chelsea og Arsenal, hvor vi spillede det bedste bold jeg nogensinde har set os spille. Med mere skarphed havde vi vundet med 5-0 begge i kampe.

(du behøver ikke svare Bjarke da jeg ved hvad du vil skrive:-))

Det vil jeg så lade være med.... Ser allerede nu frem til at holde et længere foredrag for dig på fællesturen. Tror jeg vil lave et power point show:-)

bjarkehs billede

Så er truppen i øvrigt offentliggjort:

http://www.tottenhamhotspur.com/news/articles/squad-list-update-010211.html

1. Ben Alnwick

2. Benoit Assou-Ekotto

3. Sebastien Bassong

4. Vedran Corluka

5. Peter Crouch

6. Carlo Cudicini

7. Heurelho Gomes

8. Michael Dawson

9. Jermain Defoe

10. William Gallas

11. Tom Huddlestone

12. Alan Hutton

13. Jermaine Jenas

14. Younes Kaboul

15. Bongani Khumalo

16. Ledley King

17. Niko Kranjcar

18. Aaron Lennon

19. Luka Modric

20. Wilson Palacios

21. Roman Pavlyuchenko

22. Steven Pienaar

23. Stipe Pletikosa

24. Rafael Van der Vaart

25. Jonathan Woodgate

Ingen overraskelser, måske bortset fra ham sydafrikaneren vi har købt

atyrapfhs billede

Og lige for at foregribe de sædvanlige spørgsmål, så NEJ, det er ikke trøjenumrene, og nej vi har ikke solgt Bale;)